Адміністративна відповідальність за порушення законодавства з фінансових питань

Адміністративна відповідальність за порушення законодавства з фінансових питаньКодексом України про адміністративні правопорушення регламентовані перелік та розмір адміністративних стягнень з працівників підприємств, установ та організацій, які винні в порушеннях з фінансових питань.

Так, статтею 164-2 вищезазначеного Кодексу передбачені такі порушення з фінансових питань: приховування в обліку валютних та інших доходів; відсутність бухгалтерського обліку або ведення його з порушенням установленого порядку; внесення неправдивих даних до фінансової звітності; неподання фінансової звітності; несвоєчасне або неякісне проведення інвентаризацій грошових коштів і матеріальних цінностей; порушення правил ведення касових операцій; перешкоджання працівникам державної фінансової інспекції у проведенні ревізій та перевірок; невжиття заходів по відшкодуванню з винних осіб збитків від недостач, розтрат, крадіжок і безгосподарності.

Порушення законодавства про бюд­жетну систему України регламентовані статтею 164-12, а саме – використання бюджетних коштів усупереч їх цільовому призначенню або недотримання порядку проведення операцій з бюд­жетними коштами, як це встановлено чинним бюджетним законодавством.

Статтею 164-14 Кодексу про адміністративні правопорушення встановлені порушення законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, а саме:

– здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти без застосування визначених законом процедур;
– застосування процедур закупівлі з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, в тому числі оформлення тендерної документації з порушенням законодавства про здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти, оцінка пропозицій не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції, що міститься у тендерній документації, укладення з учасником, що став переможцем торгів, договору про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти за цінами і обсягами, які не відповідають вимогам тендерної документації;
– неоприлюднення інформації щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти відповідно до вимог законодавства, недотримання умов захисту вітчизняного ринку;
– неподання в установленому порядку звіту про результати здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг, відображення недостовірних відомостей у звіті про результати здійснення зазначеної процедури;
– непроходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель відповідно до вимог закону;
– ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом.
Суми штрафів коливаються від восьми до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.164-2 та 166-6, розглядає адміністративна комісія, за ст.164-12 та 164-14 – місцеві суди загальної юрисдикції.

Право накладати на керівників та інших службових осіб підконт­рольних установ адміністративні стягнення у випадках, передбачених законодавством, надано Державній фінансовій інспекції України відповідно до п.9 ст.10 розділу ІІІ Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні».

Так, у 2013 році, за результатами проведених Донецькою об’єднаною державною фінансовою інспекцію 88 ревізій притягнуто до відповідальності 495 посадових осіб. Загальна сума штрафів склала 182,47 тис.грн., з яких фактично сплачено та зараховано до державного бюджету 133,06 тис.грн. З них – за порушення законодавства при здійсненні закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти згідно зі ст.164-14КУпАП та порушення законодавства про бюджетну систему згідно зі ст.164-12КУпАП направлено до суду 61 протокол. За результатами розгляду судовими органами винесено постанов на суму 65,54 тис.грн., фактично сплачено адміністративних штрафів на суму 12,84 тис.грн.

Недарма кажуть, що незнання законів не звільняє від відповідальності. Сподіваємося, що керівники та посадові особи підприємств, установ та організацій скористуються зазначеною інформа­цією і зроблять відповідні висновки.
Вернуться назад