Бюджетні правопорушення та їх наслідки

Бюджетні правопорушення та їх наслідкиПовноваження органів контрольно-ревізійної служби, яка нині реор­ганізована в Державну фінан­сову інспекцію України, за дотриманням бюджетного законодавства визначені в статті 113 Бюджетного кодексу України, згідно з якою здійснюється контроль за цільовим та ефективним викорис­танням коштів державного бюджету і місцевих бюджетів; цільовим використанням і своєчасним поверненням кредитів, одержаних під гарантію Кабінету міністрів України; порядком ведення бухгалтерського обліку та достовірністю звітності про виконання Державного бюджету України і місцевих бюджетів, кошторисів.

Бюджетним правопорушенням ви­­значається недотримання учасником бюджетного процесу встановленого цим кодексом та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету (стаття 116 Бюджетного кодексу України).

У разі виявлення бюджетного правопорушення органи Державної фінансової інспекції України у межах своєї компетенції можуть вчиняти такі дії щодо розпорядників та одержувачів бюджетних коштів – попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства; зупинення операцій з бюджетними коштами; призупинення бюджетних асигнувань; зменшення бюджетних асигнувань; повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету; зупинення дії рішення про місцевий бюджет та безспірне вилучення коштів з місцевих бюджетів.

Зупинення операцій з бюджетними коштами полягає у зупиненні будь-яких операцій із здійснення платежів з рахунку порушника бюджетного законодавства. Механізм зупинення операцій з бюджетними коштами визначається Кабінетом міністрів України та можливе на строк до 30 днів у межах поточного бюджетного періоду, якщо інше не передбачено законом.

Посадові особи, з вини яких допущені порушення бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законом.

Порушення бюджетного законодавства, вчинене розпорядником чи одержувачем бюджетних коштів, може бути підставою для притягнення до відповідальності згідно з законами України його керівника чи інших відповідальних посадових осіб, залежно від характеру вчинених ними діянь.
Контрольно-ревізійним відділом в м. Донецьку, який зараз входить до складу Донецької об’єднаної державної фінансової інспекції за результатами проведених контрольних заходів у 2011 році встановлені бюджетні правопорушення на 72 об’єктах контролю, загальна сума яких становить близько 6млн.грн., у т.ч. нецільове використання бюджетних коштів – 65тис.грн.

За результатами прийнятих заходів усунуто фінансових порушень у розмірі 4 млн. 177 тис. грн.

За допущені бюджетні правопорушення застосовано 97 фінансових санкцій, у т.ч. 41 – у вигляді зупинення операцій з бюджетними коштами, 5 – призупинення бюджетних асигнувань та 51 – попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Враховуючи суттєвість встановлених порушень, 35 матеріалів ревізій, під час яких виявлені порушення з використання бюджетних коштів, передано до правоохоронних органів для визначення винних осіб і вжиття відповідних заходів реагування. За результатами інших ревізій до правоохоронних органів направлені відповідні інформації.

Мирослава Мамчур, головний контролер-ревізор відділу організаційно-правової роботи Донецької об’єднаної державної фінансової інспекції
Вернуться назад